جیش یمن
پایگاه تحقیقاتی اسلام تکس
اثبات اسلام ، تشیع و پاسخ به شبهات + اسناد تصویری و اینترنتی

پاسخ به شبهه ی جیش یمن و ارتباط آن با حدیث غدیر

اهل سنت و وهابیت منشاء وقوع جریان غدیر را قضیه ی شکوای بعضی از لشکریان یمن از امیرالمومنین امام علی (ع) میدانند و میگویند پیامبر (ص) به دلیل این شکایات ، مردم را جمع کرده و فرمودند هرکس که من را دوست دارد باید علی (ع) را هم دوست بدارد!
این شبهه اشکالات متعددی دارد که متذکر می شویم:
اولا:
این سفر اصلا ربطی به غدیر ندارد! به 2 دلیل مهم:
1. در سال 8 هجری بوده است نه سال دهم !!
زینی دحلان – مفتی شافعیان مکه مکرمه – می نویسد:
 فی التاریخ سنه عشر وهم لان بعث علی الی همدان لم یکن سنه عشر ، انما کان سنه عشر بعثه الی بنی مذحج ، و اما بعثه الی همدان فکان سنه ثمان بعد فتح مکه
رفتن امیرالمومنین علیه السلام به همدان در سال 10 هجری وهم است و در آن سال نبوده است . در سال 10 هجری پیامبر اکرم ، امیرالمومنین را به بنی مذحج فرستادند و اما زمان فرستادن ایشان به همدان برای سال 8 هجری و بعد فتح مکه می باشد.
 السبره النبویه - ج 2 ص 371
http://s2.picofile.com/file/7967494622/شبهه_ی_جیش_یمن.jpg
2. شکایت ، در مدینه بوده است !!
طبرانی از بریده روایت میکند که گفت:
و دخلت المسجد و رسول الله في منزله و ناس من اصحابه علي بابه، فقالوا: ما الخبر يا بريده؟ قلت: خير فتح الله علي المسلمين، فقالوا: ما اقدمک؟ قال: جاريه أخذها علي من الخمس، فجئت لأخبر النبي. قالوا: فأخبره، فانه يسقطه من عين رسول الله. 
وقتي آمده بودم از علي (ع) شکايت کنم و شکايت سپاه يمن را به پيامبر اكرم (ص) عرض کنم، داخل مسجد پيامبر اكرم (ص) شدم و پيامبر اكرم (ص) هم در داخل خانه اش بوده و تعدادي از صحابه هم درب مسجد ايستاده بودند. صحابه گفتند: از يمن چه خبر؟ گفتم: خدا پيروزي را نصيب مسلمانان کرد. گفتند: چرا زود آمدي؟ گفتم: علي يكي از كنيزها را براي خودش برداشته و آمده ام به پيامبر اكرم (ص) خبر بدهم. صحابه گفتند: برو از علي، پيش پيامبر اكرم (ص) شکايت کن تا علي را از چشم پيامبر اكرم (ص) بياندازي.
 المعجم الاوسط - ج 6 ص 163 ح 6251
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=475&hid=6251&pid=280701
ثانیا:
روایات اهل سنت برای سال دهم و حجة الوداع ، شکایت در مسیر رفت و ایراد خطبه از سوی نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم را برای قبل از رسیدن به مکه و انجام حج نقل کرده اند نه برای بازگشت از حج و غدیر خم !
از ابوسعید خدری روایت شده است که مردم از حضرت علی (ع) به پیامبر (ص) شکایت کردند ، فلذا ‍ :
فقام رسول الله فينا خطيبا فسمعته يقول يا أيها الناس لا تشكوا عليا فو الله انه لاخشن في ذات الله أو في سبيل الله
پیامبر برای ما خطبه کردند و شنیدم که می فرمودند : ای مردم ! از علی علیه السلام شکایت نکنید ، به خدا قسم او هر کاري انجام داده است، به خاطر رعايت موازين شرعيه است و او در مسائل شرعي هيچ ملاحظه اي ندارد .
 ثم مضى رسول الله صلى الله عليه وعلى آله وسلم على حجه فأرى الناس مناسكهم و اعلمهم سنن حجهم
 بعد از خطبه، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم حرکت کرد براي حج و به مردم مناسکشان را نشان داد و سنن و مناسک حج را به مردم آموزش داد .
تاريخ الطبري - ج 2 ص 402
http://lib.eshia.ir/22009/2/402
ولی متأسفانه ابن کثیر دمشقی شاگرد ابن تیمیه ، روایت فوق را تحریف کرده است و زمان ایراد آن را بعد از انجام حج و در غدیر خم بیان کرده است !!
 http://islamtxt.ir/node/424
و نخستين كسي كه شكايت اصحاب ىر قضيه ي جيش يمن را به حدیث غدیر ربط داده است ، جناب بیهقی است .
الإعتقاد للبیهقی - ص 370 ش 332
ثالثا:
در هیچ جای خطبه ی غدیر ، هیچ اشاره یا کنایه ای به شکایت اصحاب ، نشده است !!
رابعا:
مرتبط بودن ایراد خطبه ی غدیر به شکایت اصحاب ، منافاتی با اعلام امامت حضرت علی علیه السلام ندارد و این احتمال بعید نیست که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم با بیان مقام امامت و اولویت حضرت علی علیه السلام نسبت به صحابه ، بخواهند رفع کدورت بکنند ، همانطور که در شکایتی که در سال 8 توسط بریده انجام شد ، چنین کردند .
السلسلة الأحادیث الصحیحة للألبانی- ج 5 ص 2۶۱ ح 2223
http://shamela.ws/browse.php/book-9442/page-3499#page-3121
المعجم الكبير للطبراني - باب الواو - من اسمه وهب - وهب بن حمزه - ح 17846
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=477&pid=289073&hid=17846
خامسا:
پیروان مکتب سقیفه ادعا می کنند که معنای حدیث غدیر این است که :
هرکس من را دوست دارد باید علی (ع) را هم دوست داشته باشد.
در حالی که جمله ی من کنت مولاه فعلی مولاه ، چنین معنایی نمی دهد!! بلکه اگر مولی در حدیث را به معنای محب (دوستدار) بگیریم ، معنایش چنین می شود :
هرکس من دوستدار او هستم ، پس علی (ع) هم دوستدار اوست !!!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین